SPIRITUL COMUNITAR ȘI ETNIA RROMĂ

Încă din cele mai vechi timpuri, oamenii de etnie rromă au fost respinși de societate. De-a lungul timpului s-a format această mentalitate că țiganii sunt niște hoți și niște leneși și, din nefericire, de multe ori au demonstrat că sunt cu adevărat. Totuși, este greșit din partea noastră să îi judecăm pe toți cu aceeași măsură.

Nici eu nu am fost foarte deschisă spre această comunitate și aveam tot felul de idei preconcepute despre ei în general înainte ca să intru în contact cu comunitatea de rromi din Gilău. Deja îi cunosc pe mulți de aproape 2 ani și pot să va spun că mi-am schimbat radical părerea despre ei. De altfel, cred că toți am avea ceva de învățat de la ei. Deși după standardele noastre ei nu sunt bogați, când unul dintre ei reușește să se ridice deasupra condiției generale a comunității în care trăiește, nu uită de cei mai săraci ca el și nici nu îi ignoră, ci din puținul lui îi ajută să-și continue viața. De asemenea, atunci când cineva are nevoie de ajutor, indiferent de problemă, cei din jurul său se vor oferi să-l ajute. De exemplu, când un tânăr cuplu recent căsătorit încearcă să-și strângă bani și încet să-și construiască o casă, toată lumea se strânge ca să îi ajute la construcție.

gilau 2

Ce am mai observat la ei este sinceritatea cu care sunt gata să dea din puținul lor celor mai nevoiași decât ei. În comunitățile noastre, oricât de uniți am fi, când vine vorba de ajutor material stăm să ne facem bine calculele înainte să oferim ceva, și și atunci cu jumătate de inimă (în cele mai multe cazuri). Ei însă, dacă văd o situație în care cineva are nevoie de ajutor, vor căuta o modalitate prin care să le poată fi de folos. De exemplu: un domn a văzut, în timp ce făcea o vizită unei familii, că în acea casă nu exista niciun pat, nu exista podea și că bunica și nepoata dormeau pe o masă în bucătărie. A adunat mai mulți oameni și împreună au mers la familia aceea acasă și    i-au turnat o placă pe jos, au făcut rost de un pat mai vechi și, fiindcă nu aveau destui bani ca să îi cumpere o saltea, i-au dus câteva pături mai groase pe care să poată dormi femeia cu nepoțica ei. De asemenea, nu cu mult timp în urmă au fost niște scaune de vânzare la biserică și mulți dintre ei s-au înscris să cumpere din ele. Pentru că tatăl meu știa că ei nu au neapărat nevoie de ele, i-a întrebat, din pură curiozitate, ce vor să facă cu ele. Răspunsul lor ne-a șocat. Ei cumpărau scaunele acelea din banii lor pentru a le da mai departe pe gratis la alte familii mai nevoiașe care nu aveau scaune în casă.

Din scurta perioadă de timp pe care am petrecut-o în mijlocul acestei comunități de rromi am realizat că mai am multe de învățat de la ei. Nu spun că toți rromii sunt oameni cumsecade, dar nu trebuie să îi judecăm după numele care li s-a dat, pentru că sub înfățișarea pe care o au se poate ascunde o inimă de aur.

„The strongest people make time to help others, even if they are struggling with their own problems.” (Unknown Author)

http://simplereminders.com/quotes/

Gilau 1

Lasă un răspuns

